týkajúce sa periodík vydavateľstva Versa Interactive and Publishing, s. r. o.
Pravidlá pre redakčné a inzertné stránky a špeciálne inzertné prílohy na stiahnutie vo formáte PDF
.
Inzertné stránky v periodikách sa už dávno nechápu ako „potrebné zlo“, ktoré časopis sprevádza a degraduje jeho obsah. Naopak, čitatelia inzerciu, ktorá je na nich cielená, nielen vnímajú, ale tiež sa podľa nej často riadia. Zároveň však chcú vo „svojom časopise“ nájsť to, kvôli čomu si kúpili práve tento titul, a nie iný. Čitateľ je pre časopis prioritou a je v plnom záujme jeho tvorcov redaktorov po redakčnej stránke vyrábať taký produkt, ktorý by ich oslovil čo najviac.
Druhým záujmom, tentokrát už vydavateľa, je zaplniť jeho stránky adekvátnou inzerciou, ktorá by smerovala k rovnakej cieľovej skupine, ktorej je produkt - časopis určený. Z kontradikcie medzi inzerciou, ktorá „robí“ peniaze, a redakčným textom, ktorý „robí“ čitateľa, nevyplýva, že časopis bez inzercie je dobrý a časopis plný inzercie naopak zlý. Z tohto večného súboja vyplýva to, že tieto dve zložky časopisu netreba v žiadnom prípade zlučovať. Inými slovami: pokiaľ čitateľ nepozná, či ide na stránkach jeho časopisu o redakčnú stránku, alebo o inzerát, stratí dôveru nielen k tomuto materiálu, ale aj k celému časopisu ako takému. Prestane ho kupovať.
Rovnako stratí dôveru v redakčné materiály, ktoré v ňom vzbudzujú dojem, že boli ovplyvnené inzertným zadaním alebo priamo vytvorené inzerentom. Nasledujúce smernice sú vypracované na základe medzinárodne platných pravidiel pre zverejnenie inzercie a špeciálnych inzertných príloh American Society of Magazine Editors. Niekoľkokrát sa aktualizovali a predstavujú vysoký štandard novinárskej profesie.
1. Redakčné stránky časopisu sú vopred jasne definované stránky časopisu a za ich obsah je plne zodpovedný šéfredaktor, resp. redaktor.
2. Redakčné stránky by svojou povahou, teda rozmiestnením textu a ilustrácií, prípadne dizajnom, mali byť na prvý pohľad jasne rozlíšiteľné od inzertných strán.
3. Je v plnej zodpovednosti šéfredaktora, aby sa na redakčných stránkach neobjavili akékoľvek odkazy vedúce k tomu, aby ich mohol čitateľ považovať za inzertné.
4. Takzvaná redakčná podpora, keď inzertný klient priamo požaduje spracovanie textového materiálu na akejkoľvek redakčnej strane, či ich dokonca vypracuje sám, nie je možná.
5. Redakčné stránky nesmú nadväzovať na inzertné takým spôsobom, ktorý by naznačoval podporu inzerovaných výrobkov alebo služieb. Podobne sa nesmie objaviť meno alebo logo inzerenta na žiadnej z redakčných strán v zmysle sponzorovania týchto strán a žiadne redakčné stránky nesmú byť označené ako „sponzorované“ alebo „predstavované vám“ inzerentom.
1. Akákoľvek inzertná stránka obsahujúca text alebo dizajn redakčného vzhľadu musí byť jasne a výrazne označená slovami „inzercia“ vodorovne uprostred alebo bližšie k stredu hore na stránkach písmom, verzálkami veľkosti minimálne 10 bodov.
2. Usporiadanie, vyhotovenie a typ písma inzertných strán sa musí zreteľne líšiť od bežného usporiadania, vyhotovenia a typu písma redakčných stránok.
3. Žiadny inzerát alebo komerčná príloha nebudú propagované na prvej strane obálky časopisu alebo zahrnuté v obsahu.
4. Názov časopisu ani jeho logo sa neobjaví na žiadnej inzertnej stránke.
5. Aby mal šéfredaktor časopisu možnosť kontroly dodržiavania smerníc, musia mu byť inzertné strany k dispozícii v dostatočnom predstihu.
Komerčná príloha je súbor inzertných stránok, ktoré zjednocuje spoločná téma. Je sprevádzaná textom alebo redakčným materiálom z iného zdroja, ktorý je v súlade s týmto materiálom.
1. Každá strana komerčnej prílohy musí byť jasne a výrazne označená ako oznámenie platené inzerentmi.
2. Komerčná príloha musí byť jasne a výrazne označená nasledujúcim spôsobom:
a) Slová „inzercia“ alebo „komerčný projekt“ sa musia objaviť horizontálne uprostred alebo blízko stredu hore na každej stránke tejto prílohy, a to písmom, verzálkami najmenej 10 bodov veľkými.
b) Usporiadanie, vyhotovenie a typ písma takýchto príloh musia byť zreteľne odlíšené od bežného usporiadania, vyhotovenia a typu písma redakčných stránok časopisu.
c) Komerčné prílohy nebudú uvedené na obálke časopisu alebo zahrnuté v obsahu.
d) Ak sponzor alebo organizátor prílohy nie je vydavateľom, musí byť sponzor jasne označený.
3. Mená a tituly redaktorov sa nesmú objaviť v komerčnej prílohe alebo s ňou byť spojené, rovnako ani mená a tituly iných členov redakcie alebo pravidelných dopisovateľov. Ani názov, ani logo časopisu sa ako súčasť titulkov alebo textu takýchto príloh nesmie objaviť.
4. Redaktori a ostatní členovia redakcie nesmú a nebudú pripravovať inzertné prílohy pre svoje vlastné časopisy, pre iné časopisy vo svojom odbore, alebo inzerentov v odboroch, ktoré pokrývajú.
5. Aby mal šéfredaktor časopisu možnosť kontroly dodržiavania týchto smerníc, musí mať k dispozícii špeciálne inzertné prílohy v dostatočnom časovom predstihu. Kontrola textu inzertnej prílohy pred vydaním by sa mala týkať vecných chýb, mylnej interpretácie, všeoobecného vkusu či súladu so všetkými príslušnými zákonmi.
6. Aby sa predišlo možným konfliktom alebo presahom do redakčného textu, vydávateľ v dostatočnom predstihu oznámi redaktorom svoj plán vydávať komerčné prílohy.
7. Veľkosť a počet komerčných príloh v rámci jedného vydania nesmie byť v nepomere k veľkosti a povahe časopisu.